Nyt se tulee! Tällä kertaa pelitehtävänä on mielettömän hieno, upea MONIKERTAEXPERIENCE 

Haluatko oppilaidesi oppivan kertotaulut sujuviksi? Haluatko heidän syventävän ymmärrystään kertolaskusta matemaattisena työkaluna? Haluatko heidän kokevan hauskoja hetkiä monikertojen parissa? Vai harjoittavan omatoimisuuttaan kertolaskun parissa? Tästä postauksesta löydät vapaaseen käyttöön oppilaslähtöisen, yhteistyötä ja matemaattista keskustelua lisäävän sekä kertolaskun periaatetta avaavan, vahvistavan ja syventävän matematiikan tehtävän. Tehtävää voi teettää vain osittain tai antaa oppilaille aikaa useamman oppitunnin ajan tehtävän eri osioiden tutkiskeluun. Opettaja, anna tehtävän myötä oppilaillesi mahdollisuus maistaa kiehtovaa matematiikan opiskelun tapaa!

OHJEET

Tehtävään kannattaa varata ainakin kaksoistunti. Sen voi toteuttaa yhden opettajan voimin tai yhdistää kaksi ryhmää ja kaksi opettajaa ohjauksen hajauttamiseksi. Tehtävä soveltuu oppilaille 3.-luokkalaisista alkaen (nuoremmatkin voivat työskennellä tehtävän parissa omalla osaamistasollaan kysymyksiä pohdiskellen, tutkiskellen ja esimerkiksi kuvittaen). Tehtävä vahvistaa kertolaskun syvällistä ymmärtämistä, monikertojen, ulottuvuuksien lisääntymisen ja kertolaskuperiaatteen ymmärtämistä ja sen rutiinehiin harjaantumista, matemattisten yhteyksien tunnistamista, matemaattista perustelua ja yhteistyötä sekä käsitteiden tunnistamista.

Tehtävä etenee linkkien kautta. Oppilaat voivat seikkailla tehtävässä omilla älypuhelimillaan tai koulun padeillä. Osan ohjeistuksista voi halutessaan myös tulostaa ja tehdä tehtävät ilman teknologiaa (tällöin linkit ja videot jäävät pois tehtävästä). Yhdessä tehtävosiossa on tarkoitus tulostaa pelipohjat (muuttoautot) paperille etukäteen, vaikka muuten toimittaisiinkin täysin sähköisesti.

Tehtävä aloitetaan ensimmäisessä diassa näkyvällä kysymyksellä. Oppilaille annetaan runsaasti aikaa pohtia, tutkia ja piirtää jääpalojne muutoksia. Opettajan kannattaa tarttua oppilaiden kysymyksiin ja ohjailla mieluusti keskustelua kertolaskualgoritmin tunnistaisen suuntaan (ohjata oppilaiden keskustelua huomioihin monikertaistumisen muuttuvista asioista, eli lasien ja jääpalojen määristä). Oppilaiden ajatuksia voi koota yhdessä taululle opettajan auttaessa linkittämään oppilaiden piirroksia tavanomaisiksi kertolaskuiksi. Jääpalakertolaskut jäävät näkyviin asianmukaisin merkinnöin yhteisenä ponnistuksena.

Näyttökuva 2017-04-10 kello 12.20.42
Tehtävä alkaa osoitteesta bit.ly/monikerta

Toisen dian käsittely alkaa ensimmäisen dian käsittelyn jälkeen. Oppilaat lähtevät työskentelemään sen suunnan parissa, joka heitä eniten jatkotehtävänä kiinnostaa. Tämän pelitehtävän kaikki jatkotehtävät voidaan työskennellä omassa luokassa pienryhmissä. Oppilaiden ja opettajien ohjeet jatkotehtäviin löytyvät linkkien takaa, ja dioista löytyy myös OPS-linkitykset (mitä OPSin osaa tehtävä erityisesti tukee). Opettajan kannattaa katsoa kaikki dialinkitykset etukäteen läpi ja tutustua tehtäviin riittävästi. Tehtävän voi halutessaan toteuttaa suppeampana versiona ja ohjata oppilaat valistemaan vain joitakin jatkotehtäviä, erityisesti jos oppilaat eivät vielä ole tottuneet työskentelemään runsaan materiaalin parissa omatoimisesti.

TEHTÄVÄ ALKAA OSOITTEESTA bit.ly/monikerta

Monikerta-experience tehtiin keväällä 2017 Jyväskylän yliopiston matematiikan didaktiikan soveltavalla kurssilla erityisellä ponnistuksella. Maisteriryhmäläiset tuottivat tehtävät (jopa mainostoimistoa apuna käyttäen), testasivat tehtävistöä yhteensä 6 tunnin ajan neljällä lähialueen koululla, kokosivat palautteen ja hioivat tehtävät erinomaisesti toimiviksi. Kurssimme oli täynnä energiaa, intoa ja osaamista. Kiitos teille, ryhmäläiset! Oli niin suuri ilo työskennellä kanssanne!

Antoisia hetkiä tehtävän parissa toivottelee Laura Tuohilampi & Jyväskylän yliopiston maisteriryhmä sekä tehtävän yhteistyötahoina toimineet luokanopettajat!

Tutustu myös aiempiin Matikkanälkäpelitehtäviin Isä juokseeVedensiirtoa ja Jäniksiä, jäniksiä. Pelitehtäviä valmistuu vielä kevään aikana, ja lisää on luvassa syksyllä. Kevään aikana koostunee lisäksi valmiiksi todellinen herkkupala: kooste tämän kevään innovatiivisista opetusaktiviteetti-ideoista! Jää siis kuulolle! 

Lisätietoa ideasta kohdassa Mikä Matikkanälkäpeli? Tutustu myös kirjaan Matikkanälkä sekä kevään 2017 Matikkanälkä-koulutuksiin. Koulutukset jatkuvat syksyllä 2017. Voit pyytää koulutusta omaan kouluusi Opettajien tietopalvelun kautta tai suoraan sähköpostitse laura.tuohilampi@jyu.fi.

Advertisements