Matikkanälkäpeli etenee! Tässä postauksessa tarjoillaan vapaaseen käyttöön oppilaslähtöinen, yhteistyötä ja matemaattista keskustelua lisäävä kymmenjärjestelmää syventävä matematiikan tehtävä. Opettaja, anna tehtävän myötä oppilaillesi mahdollisuus maistaa kiehtovaa matematiikan opiskelun tapaa!

OHJEET

Tehtävään kannattaa varata kaksoistunti. Sen voi toteuttaa yhden opettajan voimin tai yhdistää kaksi ryhmää ja kaksi opettajaa ohjauksen hajauttamiseksi. Tehtävä soveltuu oppilaille 2.-luokkalaisista alkaen (ekaluokkalaisetkin voivat työskennellä tehtävän parissa omalla osaamistasollaan kysymyksiä pohdiskellen, tutkiskellen ja esimerkiksi kuvittaen). Kakkosluokkalaiset harjoittavat tehtävässä peruslaskutoimituksia, kolmasluokkalaiset vahvistavat niitä, nelos- ja viidesluokkalaiset kertaavat yhteen- ja kertolaskua ja alkavat tunnistaa tehtävästä systematiikkaa. Kuudesluokkalaisista ylöspäin tehtävä toimii rentona ja suloisena johdatteluna potenssilaskuun, mallintamiseen ja lukujonoihin. Tehtävä vahvistaa laskutoimitusten syvällistä ymmärtämistä, kymmenjärjestelmän ymmärtämistä ja sen rutiinilaskuihin harjaantumista, matemattisten työkalujen yhteyksien tunnistamista, matemaattista perustelua ja yhteistyötä sekä käsitteiden tunnistamista.

Tehtävä etenee linkkien kautta. Oppilaat voivat seikkailla tehtävässä omilla älypuhelimillaan tai koulun padeillä. Kaikki ohjeistukset voi halutessaan myös tulostaa ja tehdä tehtävät ilman teknologiaa. Yhteen tehtäväosioon tarvitaan pelikorttipakkoja.

Tehtävä aloitetaan ensimmäisessä diassa näkyvällä kysymyksellä. Oppilaille annetaan runsaasti aikaa pohtia, tutkia ja hahmotella lukumäärien muutoksia ja niiden selvittämisessä auttavia strategioita. Oppilaiden ajatukset kootaan yhdessä taululle opettajan auttaessa tunnistamaan eri ajattelutapojen ja laskustrategioiden hyviä puolia (kaikissa menetelmissä on sellaisia). Lopulliset vastaukset jäävät näkyviin asianmukaisin merkinnöin yhteisenä ponnistuksena.

Näyttökuva 2017-02-23 kello 14.25.06.png
Tehtävä löytyy osoitteesta bit.ly/Jänisäiti

Toisen dian käsittely alkaa ensimmäisen dian käsittelyn jälkeen. Oppilaat lähtevät työskentelemään sen suunnan parissa, joka heitä eniten jatkotehtävänä kiinnostaa. Tämän pelitehtävän kaikki jatkotehtävät voidaan työskennellä omassa luokassa pienryhmissä. Oppilaiden ja opettajien ohjeet jatkotehtäviin löytyvät linkkien takaa, ja dioista löytyy myös OPS-linkitykset (mitä OPSin osaa tehtävä erityisesti tukee). Opettajan kannattaa katsoa kaikki dialinkitykset etukäteen läpi ja varata oppilaiden käyttöön pelikortteja (oppilaita voi pyytää tuomaan pelitunnille pakkoja, niitä tarvitsee maksimissaan puolet oppilaiden lukumäärästä, mutta 3-4 pakallakin todennäköisesti pärjää). Tehtävän voi halutessaan toteuttaa suppeampana versiona ja ohjata oppilaat valistemaan vain joitakin jatkotehtäviä (jos kaikkien vaihtoehtojen, esimerkiksi pelikorttiosion toteuttaminen ei onnistu).

TEHTÄVÄ LÖYTYY OSOITTEESTA bit.ly/Jänisäiti

Antoisia hetkiä tehtävän parissa toivottelee Laura Tuohilampi & tehtävän yhteistyötahoina toimineet Matikkanälkäiset luokan- ja aineenopettajat!

Tutustu myös aiempiin Matikkanälkäpelitehtäviin Isä juoksee ja Vedensiirtoa. Seuraavaksi pelitehtäväksi on tulossa mielettömän hieno, upea MONIKERTAEXPERIENCE! Jää siis kuulolle! 

Lisätietoa ideasta kohdassa Mikä Matikkanälkäpeli? Tutustu myös kirjaan Matikkanälkä ja sekä kevään 2017 Matikkanälkä-koulutuksiin.

Advertisements