Tässä postauksessa tarjoillaan vapaaseen käyttöön toiminnallinen ja yhteisöllinen ongelmanratkaisutehtävä. Näkymätön polku on helposti muokattavissa vaikeusasteeltaan eri ikäisille oppilaille ensimmäisestä luokasta lähtien. Tehtävän ympärille voi luoda mielikuvituksellisia tarinoita tai matkan varrelle voi lisätä kimurantteja laskutehtäviä.

Ohjeet:

Tehtävä sopii hyvin innostavaksi lämmittelyksi matematiikan tunnin alkuun tai siitä voi tehdä koko tunnin kestävän ongelmanratkaisukokonaisuuden. Harjoitukseen tarvitaan maalarinteippiä ja muistilappu, johon merkitään näkymätön polku. Ennen harjoitusta opettajan/ohjaajan pitää tehdä valmiiksi ruudukot esimerkiksi maalarinteipillä. Ulkona ruudukon voi piirtää esimerkiksi hiekkaan. Ruudukon koko (eli ruutujen määrä) riippuu oppilaiden iästä. Näkymätön polku kehittää ryhmätyötaitoja, ongelmanratkaisutaitoja, avaruudellista hahmottamista, loogista päättelyä sekä todennäköisyyden arvioimista.

 

Tehtävän kulku:

Oppilaat jaetaan luokkakoosta riippuen noin 6 oppilaan ryhmiin. Joko aikuinen tai yksi ryhmän jäsenistä voi toimia oikean polun tarkastajana. Ryhmäläiset asettuvat riviin viivan taakse ruudukon eteen. Ruudukossa on “näkymätön polku”, joka oppilaiden tulee kulkea. Tämä “näkymätön polku” on merkattuna muistilapulle, mikä on tarkastajalla. Polku voi olla merkattuna muistilappuun etukäteen tai tarkastaja voi itse merkata polun muistilapulle.

img_4776

Seuraava ruutu koskee aina edellistä eli liikutaan eteen, taakse, sivuille tai  viistoon. Jokainen ryhmäläinen menee vuorollaan jonosta ruudukkoon ja koittaa päästä polun läpi. Tarkastaja seuraa muistilapusta polkua ja sanoo “oikein” tai “väärin”. Yksi oppilas jatkaa niin kauan kun astuu aina oikealle ruudulle, väärään ruutuun astuessa oppilas menee takaisin jonoon ja uusi oppilas astuu ruudukkoon. Muiden ryhmäläisten tehtävänä on  neuvoa ruudukossa olevaa oppilasta etenemään polulla. Tehtävä on suoritettu kun jokainen ryhmän jäsen on päässyt “näkymättömän polun” läpi.

Tehtävän jälkeen on hyvä keskustella muistisäännöistä ja ongelmanratkaisutavoista yhdessä luokan kanssa. Erilaisia oppilaiden käyttämiä tapoja on hyvä verrata muistaen, ettei aina ole yhtä oikeaa tapaa miettiä tai ajatella tehtävän oikeaa ratkaisua. Näin oppilaat pääsevät vertailemaan ja reflektoimaan toimintatapojaan ja oppimaan muilta.

Tehtävää voidaan eriyttää eritasoisille oppilaille eri tavoilla. Ruudukkoa voi muokata eri kokoiseksi ja malliseksi oppilaiden taitotasosta riippuen. Ruudukossa voi olla myös esimerkiksi kaksi polkua. Harjoitusta voidaan muokata oppilaille sopivaksi lisäämällä tai vähentämällä mahdollisia kulkusuuntia. Seuraavaksi esittelemme muutaman erilaisen variaation.

Variaatio 1

Opettaja laittaa ruutuihin lisäelementiksi esimerkiksi luonnontiedossa opiskeltuja metsäneläimiä tai kasveja. Ruutuun astuessa tulee ryhmän yhdessä muistaa mikä eläin/kasvi on kyseessä. Eläinten/kasvien tilalla voi olla myös muita opiskeltavia asioita.

Variaatio 2

Opettaja aloittaa harjoituksen pienellä tarinalla krokotiilista, joka vaanii lammessa eli niissä ruuduissa, missä “näkymätön polku” ei kulje. Esimerkiksi:

“Olipa kerran iso nälkäinen krokotiili, mikä asustelee lammessa. Lammen läpi menee polku, mihin krokotiili ei jaksa nousta. Polku on ainoa turvallinen reitti ylittää lampi. Krokotiili vaanii kuitenkin lammessa veden alla ja odottelee milloin joku eksyisi polulta.”

Oppilaat pääsevät siis turvallisesti lammen läpi löytämällä ja muistamalla “näkymättömän polun”.

Variaatio 3

Ruudukkoa voidaan käyttää myös pelinä esimerkiksi kertotauluja tai yhteen- ja vähennyslaskuja harjoitellen:

Opettaja luo ruuduille erilaisia (päässä)laskutehtäviä. Jos oppilas osaa ruudulla olessaan ratkaista siinä olevan tehtävän, voi ryhmä saada vinkin polun yhdestä tulevasta oikeasta ruudusta, tai opettaja/tehtävää ohjaava voi laittaa yhteen polun oikeista ruuduista merkiksi esimerkiksi värillisen paperin, mikä helpottaa oppilaita “näkymättömän polun” ratkaisemisessa. Päässälaskutehtävät voi kirjoittaa esimerkiksi papereille ja teipata ruutujen sisälle. Oppilaat voivat ratkaista päässälaskutehtävän yhdessä keskustellen. Vinkkien avulla voidaan alkuperäisestä polusta tehdä huomattavasti vakemapi kuin ilman vinkkejä.

Teksti, kuvat ja tehtävän ohjeistus luokanopettajaopiskelijat (JYU) Heini Nukari, Viivi Järvinen, Saara Starczewski ja Ida-Sofia Toivonen

Advertisements