Tällä kertaa tarjolla on valloittava matikkaseikkailu mittaamisen maailmassa. Luokanopettajaopiskelijoiden suunnittelema Kaupunkimatikkaa on pidempi, 2-3 h kestävä toiminnallinen pistetyöskentely. Seikkailu sopii iloa tuottavaksi kevennykseksi pitkän lukukauden päätteeksi – vaikkakin on varsin painava sisällöltään ja mukaansatempaavuudeltaan! 

Kaupunkimatikkaa

Kaupunkimatikkaa-oppimateriaali on suunnattu 4.-5.-luokkalaisille oppilaille, jotka käsittelevät mittaamisen yksiköitä matematiikan opetuksessa. Materiaali sopii erinomaisesti myös yläkouluun toiminnalliseksi mittaamisen käsitteen vahvistamiseksi. Oppimateriaalin lähtökohtana on, että matematiikan oppiminen voi olla hauskaa, motivoivaa ja toiminnallista samaan aikaan. Suunnitellut tehtävät antavat oppilaille konkreettisia esimerkkejä arkimatematiikasta. Tehtävien toteutus ja ohjeitus on kokonaan valmiiksi suunnitetu, mutta oppimateriaali vaatii opettajalta jonkin verran käytännön toteutuksen suunnittelua sekä hauskimman pistesijoittelun mahdollistamiseksi lähiympäristön tuntemista . Kaupunkiseikkailuun on hyvä varata aikaa toteutustavasta riippuen 2-3 oppituntia. Sen voi toteuttaa oman ryhmänsä kanssa tai kollegan kanssa esimerkiksi kahdelle ryhmälle samanaikaisesti.

Oppimateriaalin ideana on, että opettaja on sijoittanut sisälle ja/tai ulos seitsemän pistettä, joita oppilaat kiertävät tablettien kanssa. Pisteet voidaan sijoittaa lähelle tai kauas toisistaan, riippuen siitä, miten liikunnallisen opettaja haluaa seikkailusta tehdä. Siispä pisteiden sijoittelussa opettaja saa käyttää omaa luovuuttaan. Opettajan tulee myös pohtia, miten itse suunnistus pisteeltä toiselle tapahtuu: oppilailla voi olla hallussaan esimerkiksi kartta, jokin kuvio tai lista, joka kertoo jokaisen pisteen sijainnin. Opettajan tulee ennen kaupunkiseikkailun alkua viedä pisteille tarvittavat materiaalit, jotka on kerrottu tämän blogipostauksen lopussa. Tehtävät voidaan tehdä koko luokan voimin pienissä ryhmissä tai esimerkiksi puolikkaan luokan kanssa itsenäisesti pareittain. Opettajan ja oppilaiden on hyvä huomioida, että pisteellä saattaa olla useampi ryhmä tai pari samaan aikaan. Tähän on opettajan hyvä antaa ohjeet, miten kyseisessä tilanteessa tulee toimia (ryhmät odottavat omaa vuoroaan tai välineiden riittäessä toimivat samanaikaisesti). Jos opettaja haluaa varmistella pisteiden toimivuutta, voi hän rekrytoida osan oppilaista pisteohjaajiksi.

Kaupunkiseikkailun toteutukseen riittää yhden opettajan resurssit, ja opettaja voi mahdollisuuksien mukaan kierrellä pisteillä ja lopulta palata luokkaan vastaanottamaan oppilaita. Koko kaupunkiseikkailu on hyvä purkaa yhdessä – oppilaiden vastauksia voidaan käydä läpi ja vaikeiden tehtävien kohdalla palata ratkaisemaan tehtävää. Seikkailun ei ole tarkoitus olla nopeuskilpailu! Opettaja voi kuitenkin itse päättää, haluaako jollakin tapaa palkita joukkueen tai parin, joka on saanut eniten oikeita vastauksia, saanut aikaiseksi hyvät matemaattiset keskustelut tai joka on toiminut tiiminä onnistuneesti.

Näin pääset alkuun oppimateriaalin käsittelyssä:

  1. Oppilaat pääsevät oppimateriaaliin alla olevan qr-koodin avulla. Oppilaat  voivat myös käyttää suoralinkkiä bit.ly/kaupunkimatikkaa, mutta tällöin heidät tulee ohjeistaa selaamaan muutaman dian verran eteenpäin (ohittaen opettajan ohjeet) ja aloittamaan ”Oppilaan ohje” -diasta.
  2. Oppilaat ohjeistetaan etenemään ohjeiden mukaisessa järjestyksessä; kaikki lukevat ensimmäisen ohjedian, ja dioissa edetään sen mukaan, minkä tehtävän kukin ryhmä valitsee tehdä seuraavaksi. Jokaisessa diassa on linkki valittuun tehtävään.
  3. Oppilaat ohjeistetaan kirjaamaan laskutoimitukset ja saadut tulokset.
  4. Kun kaikki tehtävät on tehty (tehtäväpisteillä on mahdollista tehdä useampi tehtävävaihtoehto) tai aika käy vähiin, oppilaat kokoontuvat yhdessä sovittuun paikkaan.

qrkaupunkiseikkailu.png

Ennakkovalmistelut

Opettajan tulee tehdä joitakin ennakkovalmisteluja tehtäväpisteille. Mukaan oppilaat tarvitsevat ipadin internet-yhteydellä sekä paperia/vihot, kirjoitusalustan ja kynät. Pisteille tarvitaan seuraavanlaisia apuvälineitä ja järjestelyjä:

  1. piste: mittanauhoja
  2. piste: tabletin sport tracker tai google maps -sovellus, askelmittareita/tabletin askelmittarisovellus
  3. piste: mallikengät, jossa kengännauhat, viivoittimia
  4. piste: 1,5/0,5 litran limsapulloja, kuminauhoja, desimittoja, vesipiste
  5. piste: kolme eri painoista punnusta, vaaka

 

 

na%cc%88ytto%cc%88kuva-2016-11-25-kello-15-06-14

 

Miksi mittaamista?

Välimatkojen tai muiden objektien mittaamisessa verrataan usein eri pituuksia keskenään. Mittaamisen vaiheet etenevät 1) vertailujen tekemisestä 2) mittayksiköllä mittaamiseen ja vasta lopuksi 3) mittavälineiden käyttöön (Markus Hähkiöniemen luentomateriaalit 2015). Lisää aiheesta seikkailun toisessa diassa ”Miksi ja miten mitataan”.

Sinut on haastettu kaupunkiseikkailuun! Innostu toteuttamaan seikkailu oppilaidesi kanssa syksyn pitkän puurtamisen päätteeksi, tai varaa sille aikaa kalenteristasi kevään auringon saapumisen paikkeille. 

Matikkanälkäpeli käynnistyi syksyllä 2016, ja on ehtinyt ensimmäisillä postauksillaan ilahduttaa lukuisia matematiikkaa opettavia ja opiskelevia. Kiitos kaikille teille, jotka olette tarttuneet tarjolla oleviin avoimiin, inklusiivisiin, monitasoisiin ja keskustelua lisääviin – siis tutkitusti suositeltaviin – matematiikan oppimateriaaleihin. Palautetta ja kysymyksiä otetaan mielellään vastaan osoitteessa laura.tuohilampi@jyu.fi. 

Keväällä 2017 julkaisemme lisää tehtäviä. Tulossa on pelitehtäviä, erilaisia variaatioita sekä tehtäviä, jotka on tehty yhteistyössä kentällä toimivien opettajien kanssa. Kevään puolella, tammikuun 25. päivä ilmestyy myös suurta kiinnostusta herättänyt Matikkanälkä-kirja. Kirja on jo ennakkotilattavissa, lisätietoa blogin Matikkanälkä-sivulla.

Mainokset