Pelin toisessa postauksessa tarjoillaan vapaaseen käyttöön oppilaslähtöinen, yhteistyötä ja matemaattista toimintaa lisäävä geometriaa käsittelevä ilmiöpohjainen matematiikan tehtävä. Opettaja, anna tehtävän myötä oppilaillesi mahdollisuus maistaa kiehtovaa matematiikan opiskelun tapaa!

OHJEET

Tehtävään kannattaa varata kaksoistunti. Sen voi toteuttaa yhden opettajan voimin tai yhdistää kaksi ryhmää ja kaksi opettajaa ohjauksen hajauttamiseksi. Tehtävä soveltuu oppilaille noin 2.-luokkalaisista alkaen (myös yläkoululaisille, ja ekaluokkalaisillekin onnistuu riittävällä ohjauksella), ja se kehittää erityisesti tilavuuden hahmottamista linkittyen myös fysiikkaan nopeuden, lämpötilan ja massan käsitteiden kautta. Tehtävä on avoin, ja se tukee omaehtoista toimintaa, matematiikan sanallistamista ja yhteistyötä. Tehtävä etenee linkkien kautta. Oppilaat voivat seikkailla tehtävässä omilla älypuhelimillaan tai koulun padeillä (poikkeuksena: kielellisen kikkailun osiossa ristikko täytyy tulostaa oppilaille). Kaikki ohjeistukset voi halutessaan myös tulostaa ja tehdä tehtävät ilman teknologiaa.

Tehtävä aloitetaan ensimmäisessä diassa näkyvällä avoimella kysymyksellä. Oppilaille annetaan runsaasti aikaa pohtia ja hahmotella, mistä kaikesta täyttönopeus riippuu, ja miten asiaa voisi laskennallisesti lähestyä. Yläkoululaisten ja lukiolaisten kanssa voidaan tehdä konkreettisia laskuja sopivaksi arvioidulla tilavuudella, ja lisäksi yleistää tilanteisiin, joissa tilavuus on tuntematon, ja paljun muoto vaihtelee. Oppilaiden ajatukset kootaan yhdessä taululle opettajan auttaessa tunnistamaan eri menetelmien hyviä puolia (kaikissa menetelmissä on sellaisia). Lopullinen vastaus jää näkyviin asianmukaisin merkinnöin yhteisenä ponnistuksena.

Näyttökuva 2016-11-02 kello 9.54.40.png
Tehtävä löytyy osoitteesta bit.ly/Vedensiirtoa

Toisen dian käsittely alkaa ensimmäisen dian käsittelyn jälkeen. Oppilaat lähtevät työskentelemään sen suunnan parissa, joka heitä eniten jatkotehtävänä kiinnostaa. Täyttönopeuden tutkijat voivat käyttää vastuullisesti luokan / käytävän vesihanaa tai heidät voidaan ohjata ulos / liikuntasalin pesutiloihin mikäli käytettävissä on kaksi opettajaa. Oppilaiden ja opettajien ohjeet jatkotehtäviin löytyvät linkkien takaa, ja dioista löytyy myös OPS-linkitykset (mitä OPSin osaa tehtävä erityisesti tukee). Myös arviointiin annetaan eväitä. Opettajan kannattaa katsoa kaikki dialinkitykset etukäteen läpi ja varata pyydetyt materiaalit. Tehtävän voi halutessaan toteuttaa suppeampana versiona ja ohjata oppilaat valistemaan vain joitakin jatkotehtäviä (jos kaikkien vaihtoehtojen toteuttaminen ei onnistu).

TEHTÄVÄ LÖYTYY OSOITTEESTA bit.ly/Vedensiirtoa

Antoisia hetkiä tehtävän parissa toivottelee Laura Tuohilampi & Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijatiimi!

Tutustu myös aiempaan Matikkanälkäpelitehtävään Isä juoksee. Seuraavaksi pelitehtäväksi on tulossa pidempi kaupunkihaaste, kannattaa siis ehdottomasti jäädä kuulolle! Lisätietoa ideasta kohdassa Mikä Matikkanälkäpeli? Samasta aiheesta tulossa myös kirja ja koulutuksia Matikkanälkä-kirjan ilmestyessä keväällä 2017.

Advertisements