Tässä postauksessa tarjoillaan vapaaseen käyttöön oppilaslähtöinen, yhteistyötä ja matemaattista puhetta lisäävä prosentuaalista muutosta käsittelevä ilmiöpohjainen matematiikan tehtävä. Opettaja, anna tehtävän myötä oppilaillesi mahdollisuus maistaa kiehtovaa matematiikan opiskelun tapaa!

OHJEET

Tehtävään tarvitaan vähintään kaksi opettajaa. Tehtävän voi siis toteuttaa siten, että kaksi opettajaa sopii toteuttavansa aktiviteetin yhtä aikaa. Tehtävään varataan kaksi oppituntia, mieluiten peräkkäin. Tehtävä soveltuu oppilaille noin 4.-luokkalaisista alkaen (myös yläkoululaisille), ja se kehittää erityisesti matemaattisen mallinnuksen ja prosentuaalisen muutoksen hahmottamista, kuvaajien tulkintaa, matemaattista sanallistamista ja yhteistyötä.Tehtävä etenee linkkien kautta, ja niihin voi mennä oppilaiden omilla älypuhelimilla tai koulun padeillä. Ohjeistukset voi halutessaan myös tulostaa ja tehdä tehtävät ilman teknologiaa.

Ensimmäisen oppitunnin ajan kumpikin opettaja työskentelee omassa luokassaan oman ryhmänsä kanssa. Toisen oppitunnin ajan yksi opettajista ottaa molemmista ryhmistä luokkaan työskentelemään jäävät oppilaat (visuaalinen jatko ja hyvinvoinnillinen jatko), toinen opettaja ottaa ulos tai liikuntasaliin liikunnallisen jatkon kanssa työskentelevät oppilaat.

Ensimmäisen oppitunnin aktiviteetti on seuraava. Oppilaat saavat ratkaistavaksi diassa näkyvän tehtävän. He saavat runsaasti aikaa pohtia ryhmissä tehtävän ratkaisua ja sisältöä heille luontaisimmalla tavalla (kokeilemalla, taulukoimalla, laskemalla, piirtämällä, mallintamalla, funktiota hakemalla). Oppilaiden ajatukset kootaan yhdessä taululle opettajan auttaessa tunnistamaan eri menetelmien hyviä puolia (kaikissa menetelmissä on sellaisia). Lopullinen vastaus jää näkyviin asianmukaisin merkinnöin yhteisenä ponnistuksena. Oppilaiden pohdintoja käsitellään: erityisesti mietitään, voiko nopeus muuttua negatiiviseksi tai painua nollaan (miksi ei?). Juoksemisen määritelmää mietitään: onko se juoksua, jos lähes paikallaan juosten etenee tunnin aikana kymmenen metriä? Ensimmäinen tunti siis käytetään keltaisella merkityn tehtävän ratkaisemiseen, vasta toisella tunnilla siirrytään harmailla merkittyihin jatkotehtäviin!

isajuoksee
Diasarja osoitteessa bit.ly/isäjuoksee

Toisen tunnin aktiviteetti on seuraava. Oppilaat lähtevät työskentelemään sen suunnan parissa, joka heitä eniten jatkotehtävänä kiinnostaa. Visuaaliset ja hyvinvoinnilliset ryhmät jäävät luokkaan, liikunnalliset siirtyvät ulos/liikuntasaliin toisen opettajan ohjattavaksi. Oppilaiden ja opettajien ohjeet jatkotehtäviin löytyvät linkkien takaa, ja dioista löytyy myös OPS-linkitykset (mitä OPSin osaa tehtävä erityisesti tukee). Myös arviointiin annetaan eväitä.

TEHTÄVÄ LÖYTYY OSOITTEESTA bit.ly/isäjuoksee

Antoisia hetkiä tehtävän parissa toivottelee Laura Tuohilampi & Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijatiimi!

Lisää vastaavia tehtäviä tulossa tähän blogiin. Lisätietoa idesta kohdassa Mikä Matikkanälkäpeli? Samasta aiheesta tulossa myös kirja ja koulutuksia Matikkanälkä-kirjan ilmestyessä keväällä 2017.

Mainokset